Informacja w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
W dniu 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa. Wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego świadczenie przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
1. Ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
2. Pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
3. Do w/w okresu wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.
W związku z powyższym Burmistrz Strzyżowa, na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych Urzędu Miejskiego wydawał będzie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum UM, osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Wnioski należy składać w kancelarii ogólnej na parterze budynku Urzędu Miejskiego w Strzyżowie. Przy składaniu wniosku obowiązuje opłata skarbowa w wysokości 17 zł na podstawie art.1 ust.1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022r. poz. 2142 ze zm.).